ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون زنان و توانمندسازی سازمان فناوری اطلاعات در گفت و گو با «ایران»:
با تأسیس هنرستان تخصصی آی تی کمبود نیروی ماهر جبران می شود
سوسن صادقی
خبرنگار
«جامعه فناوری اطلاعات بخصوص اکوسیستم استارتاپی از نبود نیروی ماهر در حوزه آی سی تی رنج میبرد و با اینکه سالانه تعداد زیادی از افراد تا مقطع دکترا هم پیشرفته و فارغالتحصیل میشوند ولی بسیاریشان جذب بازار کار نمیشوند و آنهایی هم که در این مسیر خبره شدهاند، راه مهاجرت را در پیش میگیرند. سازمان فناوری اطلاعات نه تنها دوسالی است که در راستای مهارتآموزی و تربیت نیروی انسانی در حوزه آی سی تی و حتی تربیت مربی، گام برداشته است بلکه با همکاری وزارت آموزش و پرورش، هنرستان تخصصی IT راهاندازی میکند تا کمبود نیروی ماهر را در آینده جبران کند.» این بخشی از صحبتهای «مشکات اسدی» معاون زنان و توانمندسازی سازمان فناوری اطلاعات است. گفتوگوی ما را با وی میخوانید.
نظر به اینکه دانشجویان زیادی در حوزه IT (فناوری اطلاعات) جذب دانشگاهها شده و فارغالتحصیل میشوند چرا کشور باز هم در این زمینه با کمبود نیروی ماهر مواجه است؟
بله درست است. وقتی به سراغ آمار فارغالتحصیلان دانشگاهها و دانشآموزان هنرستانها میرویم، میبینیم با اینکه تعداد آنها زیاد است حتی بعضیها تا مقطع تحصیلی دکترا را هم پیش رفتهاند و مدارک تحصیلی تکمیلی هم دارند ولی نمیتوانند جذب بازار کار در این حوزه شوند. حقیقت این است که مهارتهایی که در دانشگاهها به دانشجویان و دانشآموزان داده میشود، متناسب با نیاز حوزه بازار و کسب و کارها نیست از اینرو یکی از بزرگترین معضلات اکوسیستم فناوری اطلاعات بخصوص در حوزه استارتاپها، نبود نیروی انسانی ماهر است.
اگر دانشگاهها در حوزه فناوری اطلاعات به دانشجویان مهارت آموزش نمیدهند، چگونه است که فارغالتحصیلان از کشور مهاجرت میکنند؟
معمولاً استارتاپها نیروهایی را بهعنوان کارآموز جذب کرده و هزینههای فراوانی برای تربیت این نیروها صرف میکنند ولی متأسفانه وقتی صاحب مهارت و رزومه خوبی شدند، مهاجرت کرده و بهعنوان نیروی انسانی ماهر جذب دیگر کشورها شده و مشغول به کار میشوند از اینرو اکوسیستم فناوری اطلاعات با کمبود نیروی انسانی ماهر روبهرو میشود.
برای رفع این معضل سازمان فناوری اطلاعات چه رویکردی را در تربیت نیروی ماهر در پیش گرفته است؟
اول باید گفت وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات متولی آموزش نیست و اگر در این حوزه ورود کرده از حیث تخصصی است که در حوزه فناوری اطلاعات دارد. بنابراین در حقیقت وارد کمک به آموزش نیروی ماهر شده است. هدف اصلی هم این است که فرآیندی را در این حوزه ریلگذاری کنیم تا نهادهای آموزشی براساس این ریلگذاری تخصصی در فناوری اطلاعات، فرآیند آموزش را به گونهای مهارت محور کنند تا ضمن بالا رفتن توانمندسازی اجتماعی، متناسب با نیاز بازار باشد و کمبودها رفع شود.در همین راستا سازمان فناوری اطلاعات تلاش کرده با رویکرد توانمندسازی تا به موضوع آموزش نگاه دوبارهای داشته باشد بدین ترتیب نیز دو نگاه و رویکرد را پیش روی خود قرار داده که یکی آموزشICT و دیگری ICT ابزاری برای آموزش است. در رویکرد اول تلاش کردیم دو رویداد و محور آموزشی یعنی کارآفرینی بر بستر فناوری اطلاعات و دیگر آموزش برنامهنویسی در چند رده سنی کودکان و نوجوانان و تربیت مربی را پیش ببریم. در رویکرد دوم هم تلاش کردیم از ابزارهای ICT برای آموزشهای الکترونیکی در کشور استفاده کنیم.
تاکنون چه تعدادی در حوزه فناوری اطلاعات آموزش دیده اند؟
با برگزاری 25 دوره کارآفرینی بر بستر فناوری اطلاعات و 20 کمپ برنامهنویسی برای کودکان و نوجوانان در دو سال گذشته، حدود 3 هزار دانشآموزو کودک را در سراسر کشور آموزش دادیم.
چرا سازمان فناوری اطلاعات در حوزه تربیت مربی IT نیز ورود کرده است؟
واقعیت این است آموزش 3 هزار دانشآموز در برابر وجود 13 میلیون دانشآموز در کشور رقمی بسیار ناچیز است از آنجایی که قصد داشتیم تعداد زیادی از دانشآموزان را آموزش دهیم بنابراین امسال به تربیت مربی روی آوردیم تا بتوانیم در کل کشور تعداد بیشتری از کودکان و دانشآموزان را از طریق مربیان تربیت شده، آموزش دهیم تا این آموزشها بهصورت پایدار ادامه یابد. تاکنون هم دو پایلوت تربیت مربی در شهرستانهای استان تهران و ایلام برگزار کردهایم.
هدفگذاری بعدی شما برای آموزش تربیت مربی در سالجاری چیست؟
بعد از برگزاری دو پایلوت، قرار است در چند ماه باقیمانده از دولت، 31 رویداد و دوره آموزش تربیت مربی بهصورت سراسری در کشور برپا کنیم. بعد در این رویداد، ایدههای برتر با هم رقابت خواهند کرد و هر کسی به رویداد نهایی راه یابد، میتواند در آموزش تکمیلی سازمان فناوری اطلاعات شرکت کند.
فکر میکنید با اجرای این دو رویکرد بتوانید آموزشها را پایدار کرده و کمبود نیروی ماهر در این حوزه را در آینده جبران کنید؟
رویکرد دیگری که سازمان فناوری اطلاعات در پیش گرفته است، تأسیس و راهاندازی هنرستان تخصصی IT است تا بتواند تربیت نیروی ماهر را در آینده جبران کند. در این راستا تفاهمی را با بخش متوسطه وزارت آموزش و پرورش امضا کردیم و قرار شد تا هنرستانهای تخصصی فناوری اطلاعات مشخصاً برای تربیت دانشآموزان در حوزه تخصصی فناوری اطلاعات راهاندازی شود. این نیز یکی از اقدامهایی است که میتواند تربیت نیروی ماهر در کشور را پایدار سازد.
در مسیری که سازمان فناوری اطلاعات برای آموزش نیروی ماهر پیش روی خود دارد، از چه نهادهایی کمک گرفته است؟
همانطور که گفتم سازمان فناوری اطلاعات، متولی آموزش نیست تنها هدفش کمک به متولیان آموزش در کشور برای آموزش تخصصی و بهینهسازی آن برای تربیت نیروی ماهر در آینده است تا با خروجی خوب به بازار هدف کمک کند در همین راستا با دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت کار و رفاه اجتماعی همکاری داریم. وزارت آموزش و پرورش به تمام مراحل آموزش و تربیت مربی نظارت دارد و با راهبری و پروتکلهای آنها برگزار میشود. مربیانی هم که در دورههای کارآفرینی و برنامهنویسی سازمان فناوری اطلاعات شرکت میکنند همه از مربیان آموزش و پرورش هستند و گذراندن این دورهها، جزو دورههای ضمن خدمت آنها محسوب میشود. بخش فنی و حرفهای وزارت کار هم با سازمان فناوری اطلاعات در دو حوزه اعطای گواهینامه فنی و حرفهای به مربیان و دانشآموزان و برگزاری مسابقههای مهارت ملی در 6 حوزه ای تی و معرفی به رقابتهای جهانی نقش محوری دارد.
کلاسهای آموزشی فناوری اطلاعات در چه مناطقی از کشور برگزار میشود؟
آز آنجایی که تمام دورههای ما در راستای عدالت اجتماعی رایگان است، بههمین دلیل بالای 80 درصد دورهها در مناطق روستایی وکم برخوردار و حاشیه شهرها برگزار میشود و جزو اولویتهای سازمان فناوری اطلاعات است. بهعنوان مثال یکی از پایلوتها را منتورهای ما که همه از اکوسیستم استارتاپی کشور هستند، در روستاهای سیستان و بلوچستان برگزار کردند و گاهی برای آموزش هر مفاهیم 8ساعت وقت گذاشتهاند تا خروجی مناسبی داشته باشد.
آیا در حوزه آموزش فناوری اطلاعات بخش خصوصی هم نقش دارد؟
تمام آموزشهای لازم را آموزشگاههای حوزه IT بخش خصوصی انجام دادهاند در حقیقت آنها بهعنوان بازوهای کمکی سازمان فناوری اطلاعات به میدان آمدند و سازمان فناوری اطلاعات تنها روی محتوا نظارت دارد.
در صحبتهای خود به رویکرد دوم سازمان فناوری اطلاعات در آموزش که همانا ICT بهعنوان ابزاری برای آموزش است، اشاره کردید در این زمینه توضیح میدهید؟
تمام تلاش سازمان فناوری اطلاعات حمایت از آموزش با استفاده از ابزارهای ICT و پتانسیلهای آموزشهای الکترونیکی کشور است. بخصوص که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس این روزها استفاده از ابزارهای آموزشی ICT اهمیت بسیاری دارد. یکی از این ابزارها، شبکه هوشمند «دانا» است که بحث مفصلی میطلبد.
آیا برای دانشگاهها هم بحث مهارت آموزی را در دستور کار دارید؟
واقعیت این است که در این زمینه کار جدی انجام ندادهایم و تمرکز خود را روی آموزش کودکان و تربیت مربی گذاشتهایم و فکر نمیکنم بتوانیم در مدت باقیمانده از دولت کار جدی در این زمینه انجام دهیم.
شناسایی مهاجران مالزی با اسکنرهای چشم
علیرضا احمدی- موضوع امنیت فرودگاهها و ترمینالها و همچنین شناسایی مسافران بویژه مهاجران برای کشورهای مختلف از اهمیت ویژهای برخوردار است تا آنجا که حالا دیگر فناوریهای نوین در بیشتر مبادی ورودی کشورها حرف نخست را برای تشخیص و احراز هویت افراد میزند.هرچند سطح استفاده از فناوری در کشورهای مختلف تفاوتهایی با یکدیگر دارد اما باید گفت که سنگاپور یکی از کشورهایی محسوب میشود که همه تلاش خود را به کار گرفته تا از آخرین دستاوردهای تکنولوژی استفاده کند و امنیت مبادی ورودی اش تضمین شود. سنگاپور در تمام ایستهای بازرسی مهاجرت، برای تشخیص هویت مهاجران و مسافران از روشهای بیومتریک شناسایی چهره و همچنین عنبیه چشم بهعنوان شناسه اصلی استفاده میکند و عملاً آن را تا حد زیادی جایگزین اثر انگشت مسافران و مهاجران کرده است.
اداره مهاجرت و ایستهای بازرسی سنگاپور (ICA) اعلام کرد که اسکنرهای عنبیه و چهره را از ماه ژوئیه در تمام نقاط مهاجرت خودکار و دستی مستقر در سالنهای مسافربری ایستگاههای بازرسی زمینی، دریایی و هوایی سنگاپور راهاندازی کرده است. این ترمینالها شامل ترمینال 4 فرودگاه چانگی، ترمینال کشتی Tanah Merah و ایستگاههای بازرسی Tuas و Woodlands میشوند که با مرز شمالی مالزی همسایه هستند. درواقع آنچه سنگاپور را از تطبیق اثر انگشت مسافران دور کرده و به فناوریهای بیومتریک سوق داده، این است که این موضوع اندکی زمان بر است و ازسوی دیگر در برخی افراد بهدلیل سن بالا یا وجود زخم یا خشکی دست، عملاً به سختی میتوان اثر انگشت آنها را با نمونه اصلی تطبیق داد و این موضوع خود میتواند چالشهایی را به وجود آورده و حتی زمینه ساز ورود مهاجران با مشکلاتی خاص شود. ازآنجا که این کشور تلاشهای گستردهای در جهت تأمین امنیت داشته، استفاده از فناوریهای نوین را در صدر امور خود قرار داده است. در همین راستا اداره مهاجرت و ایستهای بازرسی سنگاپور (ICA) با همکاری آژانس علمی و فناوری Home Team، سیستمهای جدید مجهزی را که از اطلاعات عنبیه و چهره مسافران استفاده میکنند جایگزین اثر انگشت بهعنوان شناسه اصلی بیومتریک برای ترخیص مهاجرت کردهاند و حالا دیگر از اثر انگشت تنها بهعنوان گزینه ثانویه برای افراد ناموفق در اسکن عنبیه و صورت استفاده میشود.
هرچند این سیستم تشخیصی از مدتها قبل در فرودگاههای مالزی مورد توجه قرار گرفت اما ازآنجا که این سیستمها با مشکلاتی همراه بودند و هنوز در مراحل آزمایشی قرار داشتند در کانون توجه قرار نگرفته بودند و تنها در مواردی خاص از آنها استفاده میشد. اما حالا با توجه به توسعه و پیشرفت فناوریهای تشخیصی، روشهای بیومتریک شناسایی چهره و عنبیه، روشهای قابل اعتماد تری را برای شناسایی افراد فراهم میکنند.سخنگوی ICA گفت: درحالی که اسکن عنبیه نزدیک به 250 نقطه ویژگی را برای مطابقت افراد با هویتشان فراهم میکند، یک اثر انگشت فقط 100 نقطه ویژگی دارد و همین یک موضوع کافی است تا ما دیگر به روش تطبیق اثر انگشت در مبادی ورودی کشور توجه چندانی نداشته باشیم. وی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه تجهیزات ویژهای برای انجام اسکن عنبیه لازم است و این تجهیزات نسبتاً گران قیمت هستند، باعث میشود که کمتر مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. سخنگوی ICA همچنین یادآور شد از ژانویه 2017 تاکنون بهصورت راندوم برای اقامت دائم مهاجران در مالزی از این روش استفاده میشد ولی قرار است تا پایان 2020 صددرصد احراز هویت مسافران در مبادی ورودی از طریق فناوری اسکن عنبیه و چهره بهطور همزمان انجام گیرد.
کنفرانسهایتان را آنلاین برگزار کنید
امروزه در شرایط بحرانی کرونا بسیاری از مردم با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند و در این میان شرکتهای بزرگ برای انجام کارهای خود با دردسرهایی مواجه شدهاند. انجام دورکاری برای برخی مشاغل کار چندان راحتی نیست و نیاز است تا جلساتی بهصورت آنلاین برگزار شود.
دانشجویان هم علاوه بر حضور در کلاسهای آنلاین، گاه نیاز به برگزاری کنفرانسهایی دارند. همه این موارد سبب شده است تا فعالان حوزه نرمافزاری بهدنبال ارائه نرمافزارهایی برای این منظور باشند. یکی از نرمافزارهای ویژه برگزاری کنفرانسها و جلسات آنلاین، CyberLink PerfectCam Premium است؛ نرمافزاری کاربردی در زمینه ایجاد جلسات و کنفرانسهای آنلاین که در دوران کرونا از آن استقبال خوبی شده است. در بسیاری از کسب و کارهای مربوط به شرکتهای مختلف و نیز مراکز آموزشی گاه لازم میشود تا جلسات بهصورت آنلاین برگزار شده و شخصی در آن به ارائه کنفرانس بپردازد. چنین کاری با استفاده از این نرمافزار امکان پذیر بوده و در هر مکانی میتوان از این نرمافزار برای برگزاری جلسات استفاده کرد.
به علاوه میتوانید تنظیمات مخصوص و حرفهای را برای بهبود کنفرانس خود اعمال کنید. بهعنوان مثال میتوانید از امکاناتی همچون تنظیم کنتراست، بهبود کیفیت تصویر خروجی، استفاده از دوربین اکسترنال و… استفاده کنید. ازسوی دیگر این نرمافزار از زبانهای مختلف از جمله انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و... پشتیبانی میکند. همچنین این نرمافزار را میتوانید با برنامههایی همچون اسکایپ نیز به اجرا در آورید و از کیفیت بالای آن در طول کنفرانس و جلسه آنلاین لذت ببرید.
از ویژگیهای این نرمافزار میتوان به تنظیم میزان نور تصویر خروجی اشاره کرد که بسیار میتواند بر کیفیت کنفرانس یا جلسه تأثیرگذار باشد و تجربهای جالب را برای شما و همکارانتان رقم بزند. اگرشما هم علاقه مندید که این نرمافزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را به طور رایگان از وب سایت پی سی ورلد به آدرسP30world.com بارگذاری کنید.
اسکن غذاهای کنسروی با سیستم راداری
صهبا ملک- مطمئناً برای کسی خوشایند نیست که هنگام خوردن غذاهای کنسروی، یک تکه پلاستیک، شیشه یا فلز زیر دندانش قرار بگیرد ولی متأسفانه گاهی این اتفاق میافتد؛ با این که کمپانیهای تولید غذاهای کنسروی، از فناوری اشعه ایکس(X-ray) برای چک نهایی محصولات آماده خود استفاده میکنند که احتمالاً فلز یا هیچ زائده ای در کنسروها وجود نداشته باشند اما گاه این فناوری با شکست مواجه میشود و نمیتواند ذره اضافی را تشخیص دهد.
اشعه ایکس نمیتواند به طور کامل شیشه، چوب یا پلاستیک موجود در کنسروها را تشخیص بدهد و حتی گاهی ممکن است یک پیچ خیلی ریز از دستگاهها جدا شده و وارد کنسرو شود و از چشم این اشعه دور بماند. اینجاست که فناوری سیستم راداری SAMMI به یاری این مجموعهها آمده است.
در این سیستم که توسط مهندسان در انستیتیو فرانهوفر آلمان طراحی شده، از تکنیکهای رادار و فرکانسهای مختلف استفاده میشود. در واقع در این سیستم، امواج رادیویی با فرکانس خیلی بالا مورد استفاده قرار میگیرد که از آنتنهای چرخان موجود منتشر میشوند.
این آنتنها روی تسمه نقاله فعال در این کارخانهها قرار میگیرند که درست در محل خروج نهایی کنسروها قرار گرفته است. با آنالیز دقیق مدت زمان انتقال امواج آنتن از کنسروها نسبت به یکدیگر میتوان دریافت احتمالاً کدام کنسرو دارای حداقل یک ذره اضافی ناخواسته است.
در واقع مدت زمان عبور امواج از قوطی کنسرو با توجه به محتویات آن مشخص است و اگر این انتقال بیش از زمان اعلام شده طول بکشد باید به محتویات آن قوطی شک کرد. در صورت مواجهه با چنین موضوعی، سیستم SAMMI با یک صدای آلارم کارگران را خبر میکند و با کمک یک تصویر راداری، موقعیت و محل کنسرو مشکلدار را به آنها نشان میدهد تا از چرخه تولید خارج شود و به دست مشتری نرسد. این سیستم تاکنون در آزمایشهای متعدد بخوبی موفق شده تا ریزترین ذرات شیشه را در فیلینگهای شکلات یا کوکیهای ساندویچی تشخیص بدهد. البته این سیستم درحال حاضر قادر به شناسایی فلزات نیست اما انتظار میرود این قابلیت نیز به آن اضافه شود تا در کنار اشعه ایکس، به یک سیستم تشخیصی کامل در کارخانهها تبدیل شود.
اخبـــــار
بنا بر اعلام رئیس سازمان فناوری اطلاعات
تردد مبتلایان به کرونا مدیریت میشود
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با راهاندازی یک سامانه مرکزی، شرکتهای حملونقل عمومی وضعیت ابتلای مسافران به کرونا را قبل از صدور بلیت استعلام میکنند.
به گزارش فارس، امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات درخصوص سازوکار کنترل تردد مبتلایان به کرونا گفت: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سامانهای را راهاندازی کردهایم که همه نتایج آزمایشگاههای مربوط به کرونا در این سامانه قابل استعلام است.
وی افزود: در مرحله اول، شرکتهای هواپیمایی و شرکتهای حملونقل ریلی امکان استفاده از دادهها را دارند. به این صورت که به سامانه مرکزی متصل شده و در خصوص ابتلا یا عدم ابتلای مسافر استعلام میگیرند. افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده باشد، امکان تهیه بلیت نخواهند داشت. همچنین این امکان برای شرکتهای تاکسیهای اینترنتی فراهم شده که با اتصال به این سامانه، وضعیت ابتلای رانندگان را استعلام کنند؛ رانندگانی که تست آنها مثبت شده، تا زمان بهبودی کامل اجازه فعالیت نخواهند داشت.ناظمی با تأکید بر حفظ حریم خصوصی افراد ادامه داد: شرکتهایی میتوانند از این دادهها استفاده کنند که به لحاظ فنی مجهز باشند؛ چراکه بهعلت حفظ محرمانگی اطلاعات مبتلایان، دادهها در اختیار شرکتها قرار نمیگیرد و تنها میتوانند با اتصال آنلاین به سامانه مرکزی در خصوص هر مسافر بهصورت جداگانه استعلام بگیرند. در مورد سرویسهای تاکسی اینترنتی نیز تنها امکان استعلام رانندگان وجود دارد.
وی یادآور شد: شرکتهای هواپیمایی و حملونقل ریلی میتوانند پیش از سوار شدن مسافر، درخصوص ابتلای فرد به کرونا استعلام بگیرند و در صورت مبتلا بودن، مانع سوار شدن وی به هواپیما شوند.
ناظمی افزود: ممکن است فرد به هنگام خرید بلیت کرونا نداشته باشد، اما درباره خرید بلیت تا زمان سفر به کرونا مبتلا شود. بههمینخاطر در زمان صدور کارت پرواز یا در ایستگاه قطار قبل از سوار شدن، مجدداً فرد استعلام میشود و در صورت ابتلا به کرونا، از سوار شدن وی جلوگیری میشود. به همین خاطر انتظار داریم خود فرد بعد از آنکه تست کرونایش مثبت شد، بلیت را کنسل کند. از طرفی این امکان وجود دارد که برخی شرکتهای صادرکننده بلیت، از نظر فنی امکان اتصال به سامانه مرکزی را نداشته باشند و بلیت را بدون استعلام صادر کنند. در این صورت اگر فرد مبتلا به کرونا بلیت تهیه کرده باشد، در فرودگاه و ایستگاه قطار از سوارشدنش جلوگیری میشود.وی ادامه داد: فردی که تست کرونایش مثبت بوده، میتواند برای ۱۴ روز بعد بلیت بگیرد؛ البته بعد از این دوره در صورتی امکان استفاده از بلیت دارد که تست مجدد منفی باشد. در غیر این صورت امکان سفر نخواهد داشت.وی تصریح کرد: این سازوکار برای اتوبوسهای بین شهری نیز بزودی اجرا میشود.رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پایان گفت: فرض ما بر این است که مردم خودشان رعایت کنند و در دوران قرنطینه کمترین جابهجایی را داشته باشند. همچنین اگر پس از خرید بلیت، احساس میکنند به کرونا مبتلا شدهاند، خودشان سفرشان را کنسل کنند.
موزه ارتباطات، موزه برتر در دوران شیوع کرونا شد
براساس اعلام رئیس کمیته ملی موزههای ایران(ایکوم)، موزه ارتباطات بهدلیل نقش مؤثری که در تحقق شعار «موزهها زندهاند» در دوران شیوع کرونا ایفا کرد، بهعنوان موزه شاخص و برتر معرفی شد.
به گزارش «ایران»، احمد محیط طباطبایی با اشاره به همهگیری ویروس کرونا در کشور و اهمیت حضور حداقلی مردم در خارج از خانه و تعطیلی موزهها و اماکن تاریخی، گفت: موزه ملی ارتباطات در این دوران ابتکار عمل را در دست گرفت و با فراهم کردن مجموعهای از شرایط، امکان بازدید غیرحضوری علاقهمندان و دوستداران فرهنگ و تاریخ کشور را فراهم کرد.
وی افزود: موزه ملی ارتباطات با پشتیبانی کمیته ملی موزههای ایران، با ارائه اینترنت رایگان به سایر موزهها، علاوه بر اینکه امکان ایجاد تورهای بازدید مجازی و انتشار آن در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی را فراهم کرد، خود نیز در این زمینه پیشتاز شد.طباطبایی با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات نوروز، 13 موزه ایران تورهای مجازی برگزار کردند، تصریح کرد: اقدام مؤثری که به کمک موزه ملی ارتباطات صورت گرفت، الگویی شد تا سایر موزهها در صفحات اختصاصی خود در بستر شبکههای اجتماعی، به ایجاد تورهای مجازی اقدام کنند.رئیس کمیته ملی موزههای ایران(ایکوم) درباره همکاریهای انجام شده بین موزهها، گفت: همکاری سازنده موزه ملی ارتباطات با سایر موزهها از جمله موزه ملی علوم فناوری، موزه ملی کاخ گلستان، موزه ملی کاخ سعدآباد، موزه ملک، بویژه موزه ملی ایران، توانست الگویی برای سایر موزههای کشور از موزه بومیان کیش گرفته تا موزه آذربایجان در تبریز، فراهم کند تا گامهای مؤثری در زمینه شناخت و معرفی خود به کمک فناوری اطلاعات بردارند.
تشخیص زودهنگام بیماری با اینترنت اشیا
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به بهبود کارایی روشهای حفظ حریم خصوصی در حوزه سلامت محور مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا شدند که بهگفته آنها میتوان از آن برای تشخیص زودهنگام بیماری بهره برد.
به گزارش ایسنا، محمد مشایخ، فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این پروژه با عنوان «بهبود کارایی روشهای حفظ حریم خصوصی در کاربردهای مراقب سلامت مبتنی بر اینترنت اشیا» اجرایی شده است، گفت: با توجه به کمبود منابع و مقالات داخلی در این حوزه، تصمیم به مطالعه و تحقیق به منظور ساماندهی و یکپارچه کردن اطلاعات بیماران گرفتیم، از اینرو در این طرح یک راهکار برای استفاده امن از یک سیستم یکپارچه پزشکی با حفظ حریم خصوصی ارائه شده است.
وی با بیان اینکه در این طرح کاربران فارغ از اینکه در چه منطقه جغرافیایی حضور دارند و تحت پوشش چه بیمه درمانی هستند، میتوانند از خدمات ارائه شده توسط این مرکز یکپارچه استفاده کنند، یادآور شد: همچنین با ارائه یک پروتکل جدید بهنام توافق کلید (که مسئول برقراری ارتباط امن بین کاربر و مرکز ابری ارائه دهنده خدمات پزشکی است) سربار محاسباتی حاصل نسبت به طرحهای مشابه موجود کاهش یافت.
مشایخ با اشاره به روش کار خود در این پروژه گفت: در طرح ارائه شده در این تحقیق یک مرکز واحد در کل کشور در نظر گرفته شده است که مسئولیت کل سامانه را برعهده دارد. وظیفه این مرکز مدیریت واحدهای درمانی در اقصی نقاط کشور است.مجری طرح ادامه داد: مراکز درمانی در سرتاسر کشور میتوانند با مراجعه به این مرکز مجوز ارتباط با این مرکز را برای بیماران خود دریافت کنند. بعد از این مرحله هر بیماری که به مراکز درمانی محله خود مراجعه کند، میتواند مجوز ارتباط با مرکز درمانی اصلی را دریافت کرده و از خدمات این مرکز با حفظ حریم خصوصی و بهصورت امن بهره ببرد.
این دانش آموخته دانشگاه امیرکبیر یکی از خدمات این مرکز برای کاربران را استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات سلامت دریافتی از کاربران دانست و یادآور شد: در این طرح مبنا بر این است که با استفاده از ابزارهای هوشمندی (مانند ساعتهای هوشمند و انواع سنسورهایی که در اینترنت اشیا مرسوم هستند) که بهکاربران وصل شده است، اطلاعات حیاتی کاربر بهصورت امن به این مرکز درمانی ارسال میشوند و در صورتی که سامانه هوش مصنوعیای که در این مرکز قرار دارد، با توجه به علائم کاربر یک بیماری را برای شخص تشخیص دهد، برای کاربر یک هشدار ارسال خواهد شد و از وی خواسته میشود که به مراکز درمانی مراجعه کند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
با تأسیس هنرستان تخصصی آی تی کمبود نیروی ماهر جبران می شود
-
شناسایی مهاجران مالزی با اسکنرهای چشم
-
کنفرانسهایتان را آنلاین برگزار کنید
-
اسکن غذاهای کنسروی با سیستم راداری
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین